Historia AZT

Żeby opisać historię Samochodowych Mistrzostw Tychów trzeba się najpierw cofnąć do wiosny 2001 roku. Wtedy to, podczas konkursu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego, zorganizowanego w tyskiej szkole nr 1, padł pomysł założenia w Tychach Automobilklubu. W maju 2001 roku założyciele klubu uzyskali poparcie i „zielone światło” od władz miasta. Włodarze Tychów z entuzjazmem wypowiedzieli się na temat koncepcji organizowania profesjonalnych zawodów sportu samochodowego, czyli KJSów w mieście, które jest ważnym punktem na mapie polskiego przemysłu samochodowego. I tak za pierwszą imprezę Automobilklubu Ziemi Tyskiej można uznać KJS, który odbył się 22 czerwca 2001 roku w ramach Dni Tyskich 2001. Imprezę zorganizowała grupa sędziów z Tychów przy udziale delegatury AK Śląskiego w Czechowicach Dziedzicach. Już inauguracyjne zawody cieszyły się dużą popularnością, z której dziś słyną rundy Samochodowych Mistrzostw Tychów. Do KJSu prowadzonego przez Grzegorza Michalskiego zgłosiło się 56 zawodników. Dzień przed tymi zawodami, na stadionie zimowych w Tychach spotkało się 17-osobowe grono pasjonatów motoryzacji. Efektem tego spotkania było powstanie Automobilklubu Ziemi Tyskiej. Pierwsze walne zgromadzenie członków organizacji odbyło się pod koniec 2002 roku. Podczas tego wydarzenia prezesem klubu wybrano Grzegorza Michalskiego. Formalnie AZT rozpoczął swoją działalność w 2003 roku, kiedy to złożono stosowne dokumenty rejestracyjne do KRS w Katowicach.

A oto lista założycieli:           

Michalski Grzegorz, Polcyn Ryszard, Głowania Marek, Choma Witold, Ozimek Piotr, Michalska Wanda, Latos Grzegorz, Wysocki Wojciech, Meresiński Piotr, Szczygłowski Artur, Więcek Jarosław, Średnicki Krzysztof, Ziobrowski  Sławomir, Foreiter Andrzej, Gehr Krzysztof, Wójcik Magda, Choma Bogdan, Żołneczko Janusz, Krześlak Waldemar,  Draczyński Adam.

Z tego składu wyłonił się pierwszy zarząd: 

1. Michalski Grzegorz  – Prezes
2. Krześlak Waldemar  – Wiceprezes
3. Szczygłowski Artur  – Sekretarz
4. Michalska Wanda     – Skarbnik
5. Polcyn Ryszard   
6. Choma Witold    
7. Głowania Marek     
8. Żołneczko Janusz    
9. Latos Grzegorz     

Od trzeciej do pierwszej ligi.

W swojej historii Automobilklub Ziemi Tyskiej dwukrotnie organizował rundę Rajdowego Pucharu Polski, czyli Rajd Tyski Mera. W 2006 roku zawody padły łupem Radosława Pogana i Grzegorza Dachowskiego. Oprócz nich na odcinkach przygotowanych przez działaczy AZT rywalizowali tacy zawodnicy, jak Maciej Rzeźnik, Daniel Dymurski, Jarek i Marcin Szejowie, Robert Hundla czy Piotr Woś. Kolejną edycję tyskiej rundy RPP na swoje konto zapisał kierowca z drugiego końca Polski, czyli gdańszczanin Mariusz Małyszczycki, a drugie miejsce wywalczył jego imiennik o nazwisku Nowocień. 4 sezony później AZT był organizatorem AC Pokale Rajdu Tyskiego, rozgrywanego jako zawody tzw. III ligi, czyli Mistrzostw Śląska RD-3L. W sezonie 2012 w kalendarzu RSMŚl. także znalazła się runda tworzona przez tyskich działaczy. Był nią pierwszy Rajd Mikołowski, który doczekał się czterech edycji. Piątą rozegrano już w porozumieniu z miastem Żory jako Rajd Mikołowsko-Żorski. Duży sukces inauguracyjnej rundy RSMŚl. 2016 nie przeszedł bez echa i w sezonie 2017 AZT otrzymał wyjątkową szansę i duże wyzwanie – organizację rundy RSMP Rajdu Śląska, który odbył się w dniach 13-15 października.

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski Rajd Śląska

Rozdział w przygotowaniu

Nie tylko RSMP.

Jednak runda Mistrzostw Polski to nie jedyna impreza, jaką w sezonie 2017 zorganizował Automobilklub Ziemi Tyskiej. Oprócz finałowej rundy cyklu, działacze z Tychów od wielu sezonów kontynuują Samochodowe Mistrzostwa tego miasta. AZT korzysta przy tym z dobrych relacji z fabryką FIAT Chrysler Automobiles, jakie przez lata wypracowali działacze klubu. Dzięki temu kilka razy w roku koncern udostępnia swój obiekt testowy w Bieruniu na amatorskie zawody samochodowe. Determinacja i skuteczność tyskich działaczy okazała się kluczowa w batalii o możliwość organizowania zawodów na tym obiekcie. Przeciwko temu protestowali okoliczni mieszkańcy, którzy wybudowali swoje domy w pobliżu toru. Na szczęście zawarto stosowne porozumienie z władzami Bierunia, dzięki czemu tylko w tym sezonie zaplanowano 6 spotkań na torze Fiata. Co ciekawe, niezmiennie każda z rund SMT cieszy się ogromną popularnością. Swoistym fenomenem jest fakt, że listy zgłoszeń na tyskie zawody zapełniają się w ciągu godziny od ich otwarcia. – Oczywiście cieszy nas to, że nasze zawody cieszą się dużym zainteresowaniem. Nie analizowaliśmy jednak skąd taka popularność. Uznajemy to za dowód zaufania i uznania dla naszej pracy. Jej celem jest organizowanie zawodów na jak najwyższym poziomie. Zależy nam na tym, by urozmaicać rywalizację, dlatego mimo ograniczeń wynikających z powierzchni toru, co rundę staramy się wytyczać nową trasę. Dopełniamy też starań, by realizować wszystko to, na co „umawiamy” się z zawodnikami – tłumaczy Grzegorz Wróbel – obecny prezes AZT. – Myślę, że nie bez znaczenia jest fakt, że na naszych zawodach można w bezpiecznych warunkach poczuć sporo adrenaliny, a także doszlifować swoje umiejętności bez ponoszenia wysokich kosztów. Wysoka frekwencja jest dowodem na to, że takie imprezy są bardzo potrzebne. Sportowa jazda uczy pokory, tak potrzebnej w ruchu ulicznym – dodaje Wróbel.

Rok 2018 - 15 lat Automobilklubu

Rozdział w przygotowaniu

 

    ZOBACZ RÓWNIEŻ


    Aktualności dla klubowiczów

    Najnowsze aktualności dla klubowiczów


    Władze Automobilklubu

    W dniu 25.09.2020 r. walne zebranie członków Automobilklubu Ziemi Tyskiej wybrało na 4 let...


    Projekt i wykonanie : MyWebFactory